torsdag 6 augusti 2015

Just nu ser jag skära elefanter...

... som dansar i rabatterna bland kransveronika o dagliljor:) Det är Sanguisorba tenuifolia 'Pink Elephant' . Kransveronikorna är extra höga i år.......
 ....... även den vita stormhatten har nått högre höjder än vanligt.
 På baksidan, framför altanen har de så kallade trädliljorna slagit ut. Doften är himelskt underbar, och med sina nästan 1.70 cm höga stänglar har även de nått höga höjder efter allt regn.
I samma rabatt har jag dagliljan 'Thin Man'. Dagliljor vill ju gärna ha mycket regn på våren, vid knoppbildningen,  men ser så här ledsna ut när regnet vräkt ner i de utslagna blommorna :( 
Sniglar o snäckor har rena paradiset i år, stora feta sniglar hänger i klasar i mina dagliljor och jag plockar för brinnande livet. De dras tydligen ännu mer till dessa halvruttna, disktrasor till vissnade blommor har aldrig sett något liknande. Inte lätt att vara trädgårdsmänniska, vi har alltid något att klaga på :) För kallt, för torrt, för regnigt, för blåsigt! Att det aldrig kan vara lagom någon gång :)

3 kommentarer:

  1. Vi måste ha nåt o prata om vet du väl 8-) Själv är jag väldigt nöjd med vädret... alldeles lagom varmt o gräva 8-) Men nu blir det svettigt idag, här är redan varmt....
    Ha´t himla gôrgôtt i sola
    Nina

    SvaraRadera
  2. Så snygg den är, den skära elefanten. Jättefint ihop med kransveronikorna. Vet du om det är någon svensk firma som säljer den? Googlade och kom bara till engelska sidor.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria! Jag har sett den på svenska plantskolor, köpte min 2010 på en plantskola i småland men jag kan inte för mitt liv komma ihåg namnet :( Hittar du ingen så ska jag nog kunna gräva upp en bit till dig :)
      Kram Monne

      Radera