söndag 28 maj 2017

"Mor o barn" :)

 Nu blommar lilla 'Anton Fähnrich', Daphne collina x arbuscula. Den tål våra vintrar men den gillar inte riktigt vinterväta så den får bo i en kruka som står under tak på altanen på vintern :)
 Blommar gör också Rhododendron 'Sarled', den enda av våra roddar som jag köpt själv :) Älskar dess blommor. Detta är en en 'bebis' som jag tog som stickling  för några år sedan och nu pryder sin plats i den "nya" rabatten vi gjorde vid plattgången. Den är ca 20 cm i diameter nu :)
 "mamman" är i en annan rabatt och är nog minst 1 meter vid nu :)
 Vår Magnolia 'Yellow Bird' blommar för fullt nu med sina knallgula blommor:)
 Gult är även gullregnet som sprider sin doft omkring sig.
 Snödroppsträdet Halesia monticola 'Vestita' har nog aldrig blommat så här mycket.....
......man förstår varför det fått sitt namn :)
Ha en fortsatt trevlig söndag!

5 kommentarer:

  1. Så vackert snödroppsträdet blommar. Det vore något att få se vi verkligheten. Gullregn har vi, än bara gröna blad, spännande om det blir blommor.
    Har tagit mig tid att kolla alla inläggen om resan ni gjord, innehållsrikt! Trevligt att läsa och se dina bilder.

    Anette

    SvaraRadera
  2. Härlig blomning :) Sarled var en ny och vacker bekantskap - den ska jag kika efter. Snödroppsträden är ljuvliga faktiskt även utan blomning, de växer gracilt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Snödroppsträdet är verkligen fint. Har funderat på det många gånger men det har inte blivit av men jag ska verkligen titta efter en plats till det.
    Apropå din kommentar om mina "leaf men". Jag säljer inte men ger bort till vänner eller byter mot en växt. Vi passerar Alen på vägen till Skärhamn någon gång varje sommar. Ska se om jag kan få till en gubbe till dig som jag kan lämna av då.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Helene, vad glad jag blir :) Hoppas jag har något som du gillar så vi kan byta :)

      Radera
    2. Det har du säkert. Hör av mig innan.
      //Helene

      Radera