fredag 26 maj 2017

Estlandsresan del 3

Efter en god frukost på hotellet åkte vi till Türi och växtmarknaden:) Efter att det varit ganska molnigt men klart väder sedan vi lämnade Stockholm slog det nu om och det blev rena högsommarvärmen :) Det var tur att vissa delar låg i skugga annars hade man nog fått värmeslag :) Det var en otroligt stor marknad med både det ena o andra, mat, maskiner och blommor. Det var väldigt mycket ettåriga sommarblommor och en stor variation på kvaliteten av blommorna. Vi köpte 5 olika estniska Clematis, tre Cypripedium, 2 Trillium, 1 lunssköna och 2 andra små orkidéer :) Inga stora inköp men en trevlig upplevelse:)
 Det var svårt att fotografera i det starka solljuset.
 Efter marknaden åkte vi tillbaka till Tallin och ombord på båten, som den här gången hette M/S Victoria. Efter en underbart svalkande dusch, var vi redo för kvällen aktiviteter ombord :)
 Klockan 9 lade båten till i Värtahamnen och efter att vi köat en stund för att komma av båten fick vi en trevlig sightseeing av en del av Stockholm.
 Högt uppe på söders höjder var det en magnifik utsikt över stan :)
 Vackra gamla kvarter som man önskade kunde tala om svunna tider :)
 På hemvägen stannade vi i Arboga för att äta lunch, inte någon vanlig vägkrog inte utan ett störtmysigt ställe i gamla vackra omgivningar som jag nog aldrig skulle hittat till annars :) Här går vi utefter ån på väg till vårt mål.
 Som var det här, in genom porten........
 .......och detta mötte oss!!! Så himla fint. Längst bort gick vi ner till vänster och där låg restaurangen där vi fick jättegod mat.
 Här ser ni det vackra läget alldeles vid kanalen, stället till höger.
 Otroligt vackra gamla byggnader från gamla tider kantade ån, idyllen var fullständig :)
 Ett konstverk prydde parken vi gick igenom för att komma till bussen.
Spännande att läsa om vad konstverket symboliserade och om konstnären :)
Ytterligare ett kaffestopp blev det vid Mariestadstrakten och sedan gick resan hemåt igen. Vi var hemma vid 22-tiden på lördagskvällen, trötta men mycket nöjda över en fantastiskt fin o välarrangerad  resa :)
I morgon ska vi sälja på växtmarknad i Henån och på söndag har vi öppen trädgård, man har inga fritidsproblem inte ;)