söndag 21 maj 2017

Det har hänt mycket på fyra dagar :)

 Sent i går kväl kom vi hem från vår resa till Estland, det var vår 60-årspresent till oss själva :) Göran fyllde i oktober o jag nu i mars :) Vi åkte en bussresa med Tjörns Trädgårdsförening och STA BoD. En stor växtmarknad i Türi besökte vi bland annat :) Kommer att berätta och visa bilder från resan senare. Vi var bara borta i fyra dagar men du milde vad det hade hänt grejer i trädgården. Så många mer Rhododendron hade slagit ut, och Magnolia 'Susan' hade slagit ut och redan börjat att "fälla" blomblad.


 Även i förträdgården hade Magnolia 'Yellow Bird' grönat till sig rejält, nu kan man tydligt se alla blomknoppar som kommer att glädja oss lite senare :)
 Många av hostorna hade växt till sig och vecklat ut sina blad.
Clematis 'Pointy' har i år skärpt till sig efter att ha varit mer eller mindre halvdöd i några år, nu blommar den riktigt fint :)
Men det man märkte mest när vi klev in i trädgården var doften, nu har många av våra guldazaleor slagit ut och just på kvällen doftar de ljuvligt :)

6 kommentarer:

  1. Grattis till er båda i efterskott. Förstår att ni haft en härlig resa.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jamen GRATTIS! till födelsedagarna! Ska bli spännande att få ta del av er resa. Men visst är det märkligt hur fort allt har slagit ut. En märklig kombo av vår och sommar. Hos mig har en del träd ännu musöron medan annat har slagit fullt ut.
    Ha det så fint!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott!
    Vilka underbara bilder du visar!

    SvaraRadera
  4. Grattis lite i efterskott. Vilken fin present!
    Det ser helt fantastisk ut. Så långt mycket har kommit hos dig. Just nu är det rätt stor skillnad här uppe.
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Ja nu händer det mycket på kort tid. Fint med en hostarabatt, jag plottrar för mycket med dem. Hoppas ni är nöjda med inköpen från växtmarknaden. Ser fram emot att du visar vad ni köpte.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Så här års hinner det hända mycket på fyra dagar. Den största förändringen är, tycker jag, när hostorna kommer upp. Från bar jord till vackra, krispiga blad - magiskt! Fluffig maräng är verkligen bra beskrivning på vissa rhododendron.
    Varje gång jag besöker bloggen tänker jag att denna sommar måste jag komma och se er trädgård på riktigt, vi bor ju så nära varandra också. Jag gillar verkligen alla typer av trädgårdar, men er stil, växtval, kunskap och förutsättningar tilltalar mig extra mycket. Har ni någon visning i år, meddela mig gärna.
    Stor kram och grattis i efterskott till er båda.
    Marta

    SvaraRadera