onsdag 24 maj 2017

Estlandsresan del 1

 Idag är det alltså redan en vecka sedan vi påbörjade vår bussresa till Stockholm och färjan i Värtahamnen som skulle ta oss till Estland. Färjan Baltic Queen var gigantisk och det var fina hytter med fönster :) Det var en stilla vacker färd genom Stockholms skärgård på onsdagskvällen. Har många bilder men ett så långt inlägg orkar ni inte med :) Detta blir nog tillräckligt långt ändå, jag delar därför upp inläggen i flera olika "avsnitt" :) Efter att ha kommit i land på morgonen i Tallin och vår svensktalande guide Evelyn stigit ombord på bussen, gick färden mot gamla staden och Domberget.
 Tallin har en historia från medeltiden, den gamla ringmuren är hög och välbevarad runt om på bl.a Domberget och där uppe ligger det många gamla välbevarade hus o kyrkor. Detta är Alexander Nevskijkatedralen. Den byggdes mellan 1894 och 1900. Ester ser denna katedral som en symbol för ryskt maktförtryck. Man fick gå in men man fick absolut inte fotografera eller prata här inne.
 Denna pampiga byggnad låg nästan mitt emot katedralen och är Estlands riksstadshus.
 Smala gränder, gamla hus o kullerstensgator - väldigt vackert.
 Tallins Episkopala Domkyrka var vi ju "tvungna" att gå in i, den omnämndes första gången 1233 och här fanns gravplattor från 1200-1700-talet. Vapensköldar från 1600-1900-talet och många kända personligheter ligger begravda här bl. a Pontus De la Gardie, pappa till Jakob De la Gardie som var Greve av Läckö slott.
 Det var enorma vapensköldar, de största jag någonsin sett.
 Vi gick högre upp för gatorna ....
 ..... och hade till sist en fantastisk utsikt över Tallin. Extremt höjdrädd som jag är gick jag dock inte alldeles nära muren som skilde oss från avgrunden nedanför.
 Stack ut kameran en armlängd så jag kunde fota lite över kanten o hörnet :)

 Ringmuren med vakttorn, så välbevarat o vackert.
På väg till bussen igen, här kan ni se hur hög muren är. Nu skulle vi åka en liten bit till för att äta lunch  men  det berättar jag om senare :)

1 kommentar:

  1. En resereportage som heter duga! Nästan som om jag skulle varit med...:-) Och det där med höjder - ingen "höjdare" ;-).
    Fina bilder och text!
    Ha det gott. Ser redan framemot nästa del!
    /Anja

    SvaraRadera