söndag 25 juni 2017

Gynnsamt väder för tillväxten!


 


 Från den 28 maj, då jag började att läsa av regnmätaren har det kommit 128 mm regn. Det blir ca 5 mm om dagen :) Växterna gillar det verkligen för tillväxten är det inget fel på :) Inser att många växter, speciellt hosta måste flyttas i höst, dagliljorna har jag redan börjat att flytta men inte för att de är för stora, de är bara felplacerade :)
 Nu är Dactylorhizan fuchsii hybr. som vackrast, med lite gullbågar (Chiastophyllum oppositifolium) vid fötterna blev det riktigt fint. Satte några gullbågar för många år sedan och de trivs tydligen för de sprider sig lagom runt omkring, så otroligt skira o vackra.
 Ännu en Iris sibirica har slagit ut 'Countess Cathlyn' Så härligt blå :)
Nu börjar också Clematis integrifolia 'Juuli' att slå ut, det gör den varje år nästan exakt på midsommarafton :) I år blev det på kvällen dagen innan. Igår blåste det rejält så det vispade runt rejält bland träd o buskar och idag regnar det igen. Hoppas att värmen kommer tillbaka igen.
I nästa vecka öppnar i alla fall simhallen och det ska bli så skönt att komma in i simrutinerna igen
Jag mår så mycket bättre efter ett simpass :)   



4 kommentarer:

  1. Härligt regn vi fått och visst märks det. Gullbåge har jag kikat på men aldrig skaffat - tror det är dags nu :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Så roligt att kika in hos dig igen. Vilka underbara skogsnycklar, och så fina de var tillsammans med gullbågarna. Gillar deras näpna utseende och den lite limegula färgen så de ska jag kika närmare på. Irisen och klematisen också underbara. Har några klematis som jag sått från frö på gång. Ska bli spännande. Förstår om du ledsnat på regnandet men känner mig nästan lite sotis. Här har det knappt kommit något och jag vattnar och vattnar. Är i och för sig mycket tacksam för att jag kan vattna. Annars hade det inte gått alls. Hoppas värmen kmmer till dig snart (och regnet till mig) :)
    Ha det gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Dactylorhizan är verkligen fantastisk. Gillar den skarpt.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. lovely rain we've got and certainly notice. I have looked at the golden arc but never got it - think it's time now :)

    หนังแอ็คชั่น

    SvaraRadera