onsdag 26 april 2017

Mycket på en vecka :)

 Nu har det gått en vecka sedan jag skrev förra inlägget och det har hänt en hel del :) Som ni vet fick vi ju hem en massa Rhododendronplantor från Hobbie i Tyskland, tror det var ca 350 st. Förra lördagen ställdes alla plantorna upp efter namnsort och de medlemmar som kom kunde få köpa plantor, stora fina för en billig peng:) Vi började klockan 11.00 och alla var slut efter ca en timma :)
 Här har lottdragningen om vem som får börja välja börjat. Det var strålande sol men isande kalla vindar men alla hade vi trevligt :) På söndag var vi i Uddevalla och lyssnade på Britta Johansson från Vargön som pratade om, och visade bilder på ljung. STA BoD:s sista innemöte för i vår. Britta hade med sig lite ljungplantor till försäljning och det var ett rejält vinstbord så några vårljung köpte jag och en liten söt primula vann jag :) Tyvärr hade jag glömt kameran så några bilder blev det inte.

I måndags förmiddag åkte vi till Örebro. Tog god tid på oss och stannade för både fika o lunch. Väl framme checkade vi in på hotellet. Efter en rundtur på stan och en god middag gick vi på bio :) Upp på tisdagen för att äta frukost och lite senare åka till platsen för vårt egentliga besök i stan nämligen Idrottshuset där Svenska Styrkelyftförbundet anordnade SM 24/4-1/5. Det var första gången Göran tävlade på riktigt och han tävlade i Klassisk Styrkelyft M3. Det gick jättebra och han tog silver :) Personbästa med 210 Kg i marklyft :) Är så stolt över honom.
 Idag sken solen ljuvligt men temperaturen är fortfarande låg men i solen var det helt ok :) Vi tog oss an "Pionrabatten" som invaderats av parkaralia som vi var tvungna att pensla round up på i höstas. Nu var de mesta av rotskotten döda men vi ser att det fortfarande är levande rotskott kvar så vi får pensla på ett par ställen till :( Passade på att gräva upp en del växter där som vi planterar på andra ställen, ska mer eller mindre bara ha pioner här hädanefter.
 Efter mycket slit så ser det nu ut så här :)
 I rabatten mitt emot har nu den enkla blodörten (Sanguinaria canadense) slagit ut, så underbar. Den fyllda kommer lite senare.
När vi var i Örebro hade vi fått hem bron :) Med på pallen var också den här gargoylen som vi köpte från samma ställe. Det blev precis som jag föreställde mig när jag såg honom på mässan :) Högst upp på den högsta delen av gabionmuren, han sitter där och ser lite finurlig ut :)

5 kommentarer:

  1. Trevligt att läsa och mycket roligt att vara tillbaka i er trädgård!

    SvaraRadera
  2. Grattis till Göran!
    Och oj vad ni har jobbat! Det blir fint med en ren pionrabatt där.
    Återigen beklagar jag att vi inte bor i närheten av er. Den där rhododendronförsäljningen hade jag gärna kommit till!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Grattis! 210 kg! Det är mycket det! Ja egentligen är det väl din man jag ska gratulera, men det är ju alltid en vinst för båda när det går bra för den andre. En rabatt med bara pioner låter underbart och lockande. Håller själv på och kämpar med lite pionfrön och det verkar som om rötterna utvecklas bra. Skulle förstås vilja att de blev stora med en gång men får ha tålamod. Blir spännande att se vilka pioner ni väljer. Håller med om att Gargoylen ser lite finurlig och söt ut!
    Allt Gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. P.S. Skulle gärna varit med och köpt fina rhododendronplantor. man skulle ha en egen helikopter och flyga runt i Sverige med. Kvickt och lätt! :) D.S.

    SvaraRadera
  5. Ja, det må jag då säga! Mycket är rätt ord :-)!
    Måste gratulera dig till rätt val av karl ;-)! Att han lyfter över 200 kg är ju kanon för en trädgårdare! Hälsa från mig: Grattis till silvret!
    Vilken tur att jag inte var på försäljningen av rododendronen. Skulle antagligen inte kunnat motstå - men har inte någon plats för ytterligare fler.
    Nu kan vi snart börja se framemot den riktiga våren med lite värme!
    Ha det så gott!
    /Anja

    SvaraRadera