tisdag 18 april 2017

Klarat frostnätterna tror jag :)

 Nu kommer de, alla våra dvärglönnar :) Är ju barnsligt förtjust i Acer palmatum så det har blivit några stycken genom åren. Den här, 'Kotohime' köpte vi för säkert 10 år sedan hos Hachmann i Tyskland, så fantastiskt vacker när den slår ut sina röda små "tofsar" vid den här tiden :) Lite kinkigare än andra japanska dvärglönnar men eftersom den är otroligt långsamväxande och inte blir mer än 1-2 meter så kan man ju ha den i kruka :) Vår är ca 1 meter nu.
 En annan är 'Katsura' som fått sitt namn av att bladen ser lite ut som katsurans höstfärger :) Den kan bli 4-6 meter men jag tror inte att den blir så hög här, vacker är den i alla fall och blir det bara lite värme så slår den säkert ut snart :)
 Vi har haft tur som inte fått så mycket nattfrost de senaste nätterna kanske "bara" -2 som kallast. En del växter verkar inte bry sig ändå som den här dårörten (Skopiola carniolica) Den här plantan har blivit rejält stor nu så jag grävde upp några bitar som jag har krukat upp nu, även de uppkrukade har klarat av frosten :)
Förvånande nog har även Magnolia 'Merrill' klarat av dessa frostnätter utan att blommorna tagit skada :) Kanske beror det på att knopparna inte har slagit ut fullt ännu, är mycket glad över att kunna få njuta av blomningen i år också :) (så vida inte det blir mer frost)

4 kommentarer:

  1. Även här har vi klarat frosten bra trots ner mot -7-8 varje natt. Man håller andan! Har också Merrill och röjde just kring magnoliorna som ser fina ut:-)
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  2. Godingar, men dårörten har jag ett särskilt gott öga till.
    Kram/Anette

    SvaraRadera
  3. Mina två dvärgar har heller inte brytt sig om nattfrosten, men rosenrododendronets blommor har säckat ihop totalt. Brungula och döda. Skär i hjärtat. Det är så lurigt när våren falskeligen inleds med värme och på så sätt lockar oskyldiga buskar att blomma ;-( för att sedan lömskt slå till med kyla.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Hej Monica, det är alltid lika roligt att bläddra hos dig! Duktigt att ha hunnit med målning redan, jag har också målarplaner, men har tyckt att det har varit för kallt hittills. Himla snygg portal!
    Älskar ditt dvärgkörsbär, skulle själv vilja ha en, men det är rätt så fullt hos oss och jag får inte röra gräsmattan för min man.Suck.
    Och äntligen löste det sig gåtan med dårörten. Ända sedan den har visat livstecken har jag undrat vad det var för något, men nu vet jag. För det här med namnlappar, det är inte min starka sida, milt uttryckt.
    Den blåa balkansippan har skänkt mycket glädje här också, vill ha mer.... den får man allt plats för.
    Hoppas vi ses på någon växtmarknad framöver. Snart är det maj, så underbart!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera