onsdag 19 april 2017

Kall natt!

 Bara för att jag skrev att vi inte hade haft så mycket frost hos oss fick vi naturligtvis en rejäl sänkning av temperaturen natten till idag -7 grader :( Kan ju alltid hoppas på att termometern hade gått sönder redan då och visade fel, i morse stod  den nämligen på + 22 grader och det var det ju inte :) De Rhododendron som blommade klarade inte frosten och buskarna är nu fulla av brundassiga fula blommor :( Tack o lov verkar Magnolian fortfarande vara ok och det här dvärgkörsbäret  ( Prunus incisa 'Kojo-No-Mai')

Även hornliljan Fritillaria bucharica som jag planterade i höstas klarade av nattens kyla och blommar oförtrutet på  till min stora glädje:)
 Faktum är att de flesta perenner som dyker upp nu i rabatterna verkar totalt opåverkade, denna Corydalis nobilis (Sibirisk nunneört) kommer nog att inom en snar framtid ståta med sina fina gula blommor :)
Sippan som jag tror är Anemone nemorosa 'Virescens' ser lika fin ut idag som den gjort innan :) Hade däremot ingen aning om att jag planterat den där den står, kanske jag flyttat den eller också är det någon helt annan anemon för namnlappen finns inte :( Nåväl ingen sorg över det eftersom den är lika fin utan namn :) Nu hoppas jag (håller både tummar och tår) att det är slut på dessa frostnätter så man kan få sova lugnt igen :)

8 kommentarer:

  1. Bellissime e particolari le tue fioriture, ho ammirato molto la fritillaria! Complimenti!!

    Un saluto!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grazie, contento che ti piace Fritillarian è veramente bello :)
      saluti Monne

      Radera
  2. Nu är jag glad över att växterna i trädgården inte kommit så långt så de riskerat att frysa sönder! Men det är helt otroligt vad de klarar. Trots att vi har haft kallt hela påsken så har allt vuxit så det knakar och ligger ner på morgonen men reser sig under dagen.
    Nu får det vara slut med den här kölden så vi får njuta vår :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Det måste vara fel på den där termometern! Men kallt är det i alla fall fortfarande om nätterna. Allt står stilla här.
    Behärskar du italienska? Själv talar jag spanska och hankar mig fram på italienska.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr talar jag inte italienska men det finns ju översättningssidor på nätet :) Hoppas att det blir förståeligt, jag förstår ju inte om det blir rätt eller inte ;)

      Radera
  4. Usch ja! Min vackra, fina, rikblommande rosenrododendron ser ut som en hög skräp;-( - inte roligt. Annars har du rätt angående vårblommorna både perenner och lökväxter. Din hornlilja ser underbart läcker ut.
    Så synd om rododendronen. Undrar hur många som tagit skada i Botaniska?

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Ja, de här frostnätterna var inte roliga. Så tråkigt med alla tidigblommande rododendron hos er. Har själv inga så tidiga men en kompis till mig har flera stycken och alla hennes blommor blev till skräp. Så och stjärnmagnoliorna som stod i full blom. Skönt att era magnolior och prydnadskörsbär i alla fall verkar ha klarat sig så att ni har den blomningen att se fram mot. Läste precis att vi har minusgrader att vänta söndag natt igen men hoppas de har fel för det känns som det räcker med frost nu. Lite skön vårvärme vore däremot välkommet. Uschamej för blåst och kyla!
    önskar dig en fin fortsatt helg och hoppas att ni fått bättre väder nu!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Nu är väl den värsta frosten över men såg på YR att det kan bli någon minusgrad även den här veckan. Precis som du skriver har perennerna, både i krukor och rabatter klarat sig utan skador. Hos oss är det bara några magnoliablommor som blivit bruna.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera