onsdag 29 juni 2016

Snart dags för Tusen Trädgårdar!

 Du milde vad dagarna går fort, riksmötet ligger bakom oss och Göran har börjat jobba igen efter 5 veckors semester, trist men så är det. Vädret bjuder på ömsom sol o ömsom regn precis som det ska vara på sommaren :) Det Norska älggräset Filipendula multijuga 'Hjordis' växer o frodas i rabatten:)
 Med sina vackert melerade blad o rosa blomvippor pryder den verkligen sin plats :)
 En annan Filipendula är F. vulgaris 'Plena', dubbelt brudbröd. Det är de vita blommorna som ni ser har lagt sig ner över grusgången på vänster sida i bild, de gillade inte att få så mycket regn på sig.......
 ............ som tur var fanns Hostan 'Blue Ivory' på andra sidan som den kunde vila lite skönare emot :)
 Även i år blommar växten jag inte har en aning om hur jag fått tag i, än mindre att jag planterat den :) Det är Stachys macrantha 'Morning Blush' :) Planterat den själv har jag i alla fall gjort eftersom skylten med namnet finns ordentligt framför :) Gillar den verkligen då praktbetonikan är en underbar marktäckare men den vanliga chockrosa varianten kan vara svår att kombinera med andra färger :)
Efter att ha rensat bort många stora "störande" perenner i denna rabatt, kunde den här Clematis integrifolia Alba äntligen få visa upp sig i sin prakt :) Snart är det dags för Tusen Trädgårdar och vi har öppen trädgård söndagen den 3 juli från klockan 10.00-17.00.
Hjärtligt välkomna!

7 kommentarer:

  1. Söt klematis, hm jag har flera vita men inte den där (än).
    'Hjordis' finns, men gömd så inte ens jag ser den utan att böja undan växter. Får lov att byta till en mer framträdande plats. 'Blue ivory' syns bra helt nära buskaget av höstsilverax.
    Även här är det ju öppet på söndag. Har åtgärdat ett par skämsställen nu på morgonen. Vore tråkigt om folk bränner sig på de frodiga nässlorna.
    Nu hoppas vi på en strålande vacker dag i hela landet!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna komma och se dessa skönheter i verkligheten - men det är lite väl långt för en utflykt! Hoppas ni får enriktigt fin och trevlig söndag!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Ja, kära nån! Ju äldre jag blir, desto fortare går tiden. Det var ju "nyss", i april, som maken tyckte att vi had hunnit så mycket i trädgården. Undrar bara varför vi har så mycket kvar att göra;-)?
    Din vackra vita helbladsklematis fick mig att sucka längtansfullt :-).
    Jag önskar dig en fantastisk trädgårdsdag den 3. Själv kommer jag inte att hinna besöka en enda trädgård - har helt enkelt alldeles för mycket som ska hinnas före den 9.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Ja, kära nån! Ju äldre jag blir, desto fortare går tiden. Det var ju "nyss", i april, som maken tyckte att vi had hunnit så mycket i trädgården. Undrar bara varför vi har så mycket kvar att göra;-)?
    Din vackra vita helbladsklematis fick mig att sucka längtansfullt :-).
    Jag önskar dig en fantastisk trädgårdsdag den 3. Själv kommer jag inte att hinna besöka en enda trädgård - har helt enkelt alldeles för mycket som ska hinnas före den 9.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Härliga vita inslag. Gillade den vita praktbetonikan. Clematisen har jag sått men det återstår att se om några verkligen blir vitblommande. Hur är det med dagliljorna, blommar de hos dig ännu?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Ja en o annan daglilja har börjat att blomma nu. Det regnar ju dock mer eller mindre varje dag så de ser inte så glada ut ;) Hoppas att det blir lite soligare på söndag på 1000 Trädgårdar :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Tack för namnet på Stachysen. Jag hade två lappar och visste inte vilken som var vilken. Jag hade köpt två olika växter och den ena dog. Jag hade köpt dessa på en STA plantmarknad i Botan i Uppsala. Ev. Riksmötet.
    Vi ses säkert i Uppsala på Lök och knöl.

    SvaraRadera