onsdag 22 juni 2016

Det blir inte alltid som man tänkt sig .........

 .......... för ca 9 år sedan köpte vi, vad vi tyckte var ett superhäftigt träd Aralia elata (parkaralia) Det växer upp till ett ca 3 meter högt träd/buske och det är fullt av taggar på både stammar och bladskaft. De första 7 åren höll det sig på plats men sedan märkte vi att det skickade ut rotskott till höger o vänster :( Tyvärr befann sig mitt pionland mitt i skottlinjen (förlåt ordvitsen :)) Nu måste vi kapa ner och ekoplugga alla stora träden och på så sätt förhoppningsvis stoppa fortsatt spridning. Lät det vara nu innan riksmötet eftersom vi inte vågade riskera att det spred sig ännu mer om vi kapat av de som växte i och utanför pionrabatten. Jag hoppas att vi kan bli av med allt utan att behöva gräva alltför mycket. Jag vill ju ha tillbaka mitt land och plantera mer pioner :)
 Som ni ser är det inga roliga saker att ha att göra med :(
 Roligare saker finns ju :) som krolliljorna som är så fina nu :) Detta är en martagon-hybrid som jag tyvärr inte har namnet på.
 Rosa o vita krolliljor tillsammans med näva.
Den här heter 'Orange Marmalade'  
Önskar er alla en trevlig midsommarhelg!

7 kommentarer:

  1. Parkaralia verkar vara som en ulv i fårakläder men krolliljorna är ju så söta att man smälter. Älskar dom och skulle kunna ha hur många som helst!

    Önskar trevlig midsommar
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hua, det var en rälig en den där aralian! De andra du visar är desto finare!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. För ca 5 år sedan köpte jag detta träd på Zetas i Stockholm. Nästa vinter läste jag på om "The devil´s walkingstick" och på våren grävde jag upp det vackra trädet efter att ha läst alla skräckhistorier om de taggiga rotskotten som dyker upp överallt.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvaraRadera
  4. Parkaralian såg inte så rolig ut precis. Som rönnsumaken men värre och desssutom taggig. Ujamej! Krolliljorna däremot desto vackrare. Mina står i knopp men jag har bara vita och rosa. Den gulbruna och den orange var väldigt fina.
    Önskar dig en riktigt trevlig midsommar!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Försöker ha träd med rotskottsvarning i kruka istället för rabatten. Parkaralia har jag bara sett på plantskolan och jag förstår mer än väl att ni föll för den. Men nu tar sagan slut.
    Hos mig tar diverse sagor slut hela tiden, apropå att det inte alltid blir som man har tänkt sig.
    Men nu ser jag fram emot liljesäsongen,
    Kram
    Marta

    SvaraRadera