fredag 17 april 2015

Lite gnäll ;)

 
 Nu ska jag gnälla lite, men bara lite :) Med en kropp som inte vill det jag vill och med ständig smärta är den här min räddare i nöden - TENS-apparaten (Transkutan Elektrisk Nervstimulering) Den och ett antal värktabletter har hjälpt mig genom dagarna o nätterna sedan i måndgs kväll. Får dessa "attacker" emellanåt men nu börjar det kännas bättre :) Även om jag inte kan göra så mycket ännu. Men som sagt idag var första dagen jag var utanför dörren sedan i måndags, tajmade ju in detta bra med tanke på att det ösregnat mest hela tiden ; men idag tittade solen fram så jag gick en liten runda med kameran :)
 Nu blommar de japanska bukroslingarna, Detta är Pieris japonica 'Valley Valentine'. Det är synd att inte fler plantskolor har med detta släkte i sitt sortiment, en vintergrön buske som blir mellan 0,3-1,5 m hög och bred. Den är visserligen bara härdig till zon 1-2 men den skulle säkert klara zon tre i skyddat läge eller varför inte i kruka i vinterträdgården?
 Närbild på de underbara blommorna. Den är verkligen odlingsvärd med sina ljuvliga klasar av blommor nu vid den här tiden, lite senare får den ett helt underbart färgsprakande nyutspring som senare övergår i de blanka gröna bladen som, som sagt sitter kvar hela året :)
 Här är en lite mindre variant, Pieris japonica 'Sarabande'
Tur att man har sina blommor o sin trädgård när man känner sig grinig, gnällig och allmänt deppig :)

6 kommentarer:

  1. Nämen, huvva så jobbigt för dig. Ja blom och trädgård kan få tankarna på annat.
    Det vore snyggt att ha någon buskrosling, men en sådan skulle väl bli ettåring här uppöver.
    Bättringskramar till dig!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Hejsan Monne!
    Så bra att den hjälper dig. Mig gör den ingen skillnad alls medan Anders har stor nytta av den.
    Det är så trist att gå med ständig smärta - det tär på humöret (på mig i varje fall).
    Ha det gott och krya på dig. Det blir kanske lite lättare när vädret stabiliserar sig till mildare. Nu vill åtminstone jag slippa svinkalla vindar och ha massor med soool!

    Ha en bra helg! /Anja

    SvaraRadera
  3. Trist att du ska ha så ont nu, men kan hålla med om att TNS apparaten har hjälpt mig måånga gånger och många nätter:)
    Jag vet inte hur många Pieris jag köpt men de vill inte leva hos mig, fast jag vill det.De är såå fina.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Värk är hemskt, man blir helt förstörd och väldigt nedstämd. Önskar att jag kunde hjälpa dig på något sätt. Jag har ju Äkta Vallört som genom infusion i omslag kan lindra vissa typer av värk men jag vet ju inte vad du lider av. Skickar gärna ett gäng rötter om det kan vara en idé att testa.
    Allt gott
    Laila

    SvaraRadera
  5. Vad snällt av dig Laila men jag vet inte om det är någon idé :( Det hjälper knappast att ta citodon så...........Vet inte vad det är för mysko ryggproblem men nu har jag äntligen fått remiss till magnetkameraundersökning (MRT) Men tack för din omtanke :)

    SvaraRadera
  6. Styrke kramar till dig!!! Hoppas din trädgård kan ge dig lite tröst inte roligt med värk!! Allt gott mari

    SvaraRadera