måndag 28 oktober 2013

Inte alltid som man tror!

 Igår var vi i Uddevalla (STA) och lyssnade på Susanne Nilsson från Mariannelund i Småland som höll ett mycket intressant och givande föredrag om Pulsatillor (Backsippor). Det var många "myter" som hon slog hål på bl.a att backsippor har pålrot - vilket de inte har, att de inte går att flytta - vilket de gör:) osv. osv. Att det var svårt att till och med artbestämma dem eftersom variationerna inom samma släkte var så stora. Blev riktigt sugen på att försöka få tag på fler olika sorters backsippor nu:)
 Har ju förutom de "vanliga" P. vulgaris även en P. albana, om det nu är en albana. Tänkte att skicka en bild via mejl till Susanne för att fråga om hon kan se om det är det men hittar bara en på blomman så jag får vänta till nästa år och fota hela plantan:) Här är i alla fall en bild på min - vad jag trodde var P. grandis 'Budapest Blue' men enligt Susanne finns det inga sådana plantor eftersom damen som först namngav sin planta till detta namn aldrig lyckades att få frön från sin planta innan den dog. Hoppas att jag uppfattade det hela rätt nu, men jag har alltså bara en "vanlig" P. grandis fast i en väldigt blå färg ( de är kanske vanligare i mer lila och vita färger) Nåväl jag gillar min planta väldigt mycket ändå men jag ska ta bort 'Budapest Blue' från etiketten, vill ju inte ha felnamnade plantor i trädgården om jag kan undvika det:)
Här kan man se ännu bättre att den verkligen är blå:)

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med ett innehållsrikt föredrag. /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst hade du fattat rätt, fast med tillägget att `Budapest´var en Pulsatilla halleri som var blå. De är annars "alltid" lila. P grandis är inte ovanlig som blå- men mycket vacker- i t ex Moldavien. Men, frågan är om inte din planta är en P patens? Jag lutar nog mer åt det. Men, det gör den ju på intet vis mindre bedårande!

      Radera