torsdag 27 juni 2013

En "ny" pion!

Regnet håller sig inte långt borta, rätt som det regnar kommer det en skur;) Men blommorna trivs och frodas, liksom ogräset men det är smällar man får ta:) Nu har en av de pioner jag köpte i höstas börjat att blomma:) P. lactiflora 'Opal Hamilton' heter den.
 En gammal pion, bokstavligt talat för den är enligt uppgift framtagen redan 1928 av holländaren van Leeuwen. En av de mer vanliga kanske, med sin rent vita färg och enkla blomma förstår man att den blivit populär:) Paeonia lactiflora 'Jan van Leeuwen'
Min samplantering av olika hostor, de flesta frösådda har nu så sakta börjat att bli så som jag tänkt:) Nämligen att helt täcka in jorden och således slippa allt ogräs som växer där. Som ni ser är det inte mycket innan det är helt igenväxt:) Skulle tro att det tar två säsonger till så......

2 kommentarer:

  1. Fina pioner, den där vita ska jag hålla utkik efter, det finns ännu några "hål" i pionterrassen. Gillar din samplantering av hostor! Här gnager dom attans sniglarna på hostorna, inte roligt!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Fina pioner Monica!
    Mina har inte slagit ut ännu men det kommer att ske vilken dag som helst.
    TAck för ditt fina namnförslag. Pärlan får rabatten heta - åtminstone som ett 'arbetsnamn' tills jag kommer på något annat eller också blir det Pärlan om det sitter fint i tanken även om en månad;)!/Anja

    SvaraRadera