onsdag 1 maj 2013

Ett måste i kryddsamlingen!

Idag fick nästan alla fuchsior (moderplantorna) komma ut,  har några hängisar kvar inne som nog får komma ut i morgon:) De står intill husväggen på framsidan huset och på natten kommer vi att hänga upp gamla lakan till skydd mot ev. nattfrost.
 Vi har också fortsatt att "våra" i rabatterna och fylla på med mer jord och täckbark/barkmull på en del ställen. Ser att i stort sett all min höstljung nog har dukat under denna vintern, den har aldrig sett så brun och ful ut förut. Får se när jag klipper ner den om den kommer tillbaka men jag tror inte att jag ska hoppas för mycket på det:(
 Den här har dock överlevt till min stora glädje:) Fick den ju av Göran förra året och den var inte billig. Muscari 'Pink Surprise' heter den och den är svagt rosa men ser nästan vit ut på bilden:)
 Dessa små sötnosar har också överlevt, det brukar de visserligen men rådjuren är överjäkliga på att knipsa av dem jäms med fotknölarna varje år:) I år har de dock missat just dessa men de vid sidan om är borta:(
 Har också skolat om lite kryddtagetes, ett absolut måste i min kryddsamling på altanen:) Helt ljuvligt god är den i kryddsmör och i sallader.
Det blev ett 30-tal krukor så nu kan jag riktigt frossa;)

3 kommentarer:

  1. Redan tulpaner! Här har bladen just tittat upp.
    30 kryddtagetes! Har aldrig ätit eller odlat men blir nyfiken - hur smakar de ungefär. Är det blommor eller blad man mumsar i sig?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Så underbar den Muscarina är, fint med en svagt rosa en.Här har det snöat idag så inget kommer ut än hos mig. Men förhoppningsvis snart, för jag håller på att drunkna i plantor inne:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Laila:Man äter både blommor och blad, kryddtagetesen har en väldigt speciell smak som är lite syrlig och mycket god. Kan verkligen rekommendera den och den är ju lika fin i rabatterna som ettårig:)

    SvaraRadera