fredag 28 oktober 2016

Rörigt, rörigt!

 På väg ut idag kan jag konstatera att min fina Acer palmatum 'Kotohime' är riktigt fin i år, inga rådjur har betat av den och den har växt till sig rejält efter nedfrysningen 2013 :) Ska försöka att hinna med en sprutning med Trico-Garden i helgen i förebyggande syfte :)
 Även lilla 'Beni hime' ser ut att gilla sin plats i nya rabatten, har betydligt mer höstfärger än 'Kotohime' men den har också tappat mer blad. Har stora förhoppningar för framtiden för den här lilla småbladiga lönnen :)
 Träden på andra sidan vattnet är så vackra nu, även om de inte är solbelysta :)
 Svanarna har kommit och viken är full av dem och andra sjöfåglar :)
 Så här ser det ut just nu framför stallet, alla krukor som ska vinterförvaras inne står här nu för att klippas ner, avlövas och kollas igenom innan vi lyfter in dem på sina "sovplatser" :) Rörigt, rörigt!
 Den här fuchsian 'Waltz Jubelteen' trodde vi var död i våras, mössen hade gjort gångar kors o tvärs i krukan och ätit upp mycket av rötterna men den kom tillbaka :)
Dessa krukor ska ner i backar som ska in i lilla stallet för vintern, tror aldrig att vi har haft så här mycket ute vid den här tiden på året förut. Känns nästan konstigt att det snart är november. Hoppas att vi får en mild vinter och att våren kommer tidigt :)

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas oxå att vintern blir mild och kort. Det får gärna vara snö mellan Lucia och trettonhelgen sen kan våren komma :)

    Ha en bra helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Tack för fina lönntips! Tycker om att se de i trädgårdar för i plantskolan är det svårt att välja annars.

    Skönt att hösten varit mild. Tänker det är bra om vinterförvaringen kan vara så kort som möjligt :) Idag ska jag titta till mina rhodosticklingar från kursen. Har satt de i källaren på en värmematta och med extraljus.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Vilken lycka att ha ett stall att lagra alla krukor i! Här finns inget stall och alltså inga krukor...
    Fina lönnar!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Säger som du att aldrig har jag haft så många krukor ute så här dags. Du/ni har stallet som sväljer mååånga krukor! Härligt. Men jag är nöjd med min källare. På något sätt rättar man "munnen efter matsäcken" och då räcker utrymmet i vår källare för mina behov av vinterförvarade växter.
    Höstfärgerna, där buskar och träd inte hunnit fälla bladen, är otroligt fina i år.

    "Rörigt, rörig" även hos mig just nu!
    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera