lördag 22 oktober 2016

Ännu mera höstfärger :)

 Vissa träd o buskar har helt underbara höstfärger, visst är de vackra även på våren och sommaren men det är de flammande och otroligt färgsprakande höstfärgerna som man kommer ihåg bäst :) Detta är en Ullungrönn (Sorbus 'Dodong') som verkligen levererar :)
 Även "vanliga" träd som sälg (Salix) är vacker med sina gula blad, hostorna har en alldeles fantastiskt lysande gulorange färg innan de geggar ihop sig av frost.
 Ambraträd/buske (Liquidambar styraciflua) kan få allt ifrån gula till blodröda höstfärger. Det är nog bara härdigt i zon 1 eller kanske zon 2, det frös ner helt vårvintern 2013 men kom tillbaka och nu växer det som en buske. Det kommer ursprungligen från östra USA och kan där bli 6-12 meter, det lär det inte bli här :)
 Ett annat sagolikt vackert litet träd med fantastiska höstfärger är Dvärgkörsbäret Prunus incisa 'Kojou-no-mai'.
Nikkolönnen ( Acer maximowiczianum) hoppas jag ska få rödare blad om några år men det duger alldeles bra som det är nu också :)
 Ett som alltid får vackra höstfärger är den kinesiska blomsterkornellen (Cornus kousa chinensis)
Det här, ännu så länge lilla trädet har en helt underbar höstfärg. Det är också en kinesisk blomsterkornell men med sortnamnet 'Teutonia'. Idag har det varit riktigt ruggigt väder men eftersom Göran är i Linköping på OM-möte med STA har jag varit hos mamma och vi var o handlade och tittade i affärer på Stenungs Torg :) Nu ska jag sätta mig med ett glas vin och slötitta på tv en stund, ha en fortsatt trevlig helg :)







7 kommentarer:

  1. Så många fina höstfacklor du har! Snart kommer den gråsvarta tiden, njut så länge det varar!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Underbara höstfärger! Hoppas jag ska hinna se lite höstfärger bland mina träd och buskar när jag kommer hem :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Fint med alla färgbomber! Har en liten önskelista på färggranna träd och buskar jag skulle vilja ha, men först få ordning på perenner som behöver hitta sina rätta hem. Vårarna är alltid för jäktiga och hösten har gått bort pga torkan. Fortfarande för torrt i marken.
    Skön söndag till dig
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Så härligt det låter, Monica, det sista du skrev. Så harmoniskt.
    Jag märker ofta på mig själv att det räcker att titta ut genom fönstret, så får jag energi och jag blir consupå aningen bättre humör. Så enkelt, inte skadligt som andra humörhöjare kan vara och det går snabbt. Möjligen dyrt.
    Visste inte att du hade ambraträd och att den lyckades överleva 2013 var en överraskning som höjer dess attraktionsvärde väsentligt. Din kornussamling är jag också avis på. Hos mig får shinensis bättre höstfärger än namnsorten Satomi, medan den sistnämnda är mer pålitlig när det gäller blomning. Lilla Venus, som jag skaffade efter lovord från dig verkar också kunna bli sådär orange, som chinensis, men min är ju bara två pinnar ännu så länge, så det vågar jag inte säga. Dvärgkörsbärträdet har du nu visat så många gånger, så det ligger i farans riktning att jag faller även för den.
    Suck.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  5. IPad:s rättstavningsprogram hittar på roliga grejer, ser jag.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt vackert i er trädgård. Denna höst bjuder dessutom ovanligt länge och mycket av det fina!
    Ha en prima dag!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. När jag cyklade genom Botan här i Uppsala härom dagen vart jag tvungen stanna och läsa på skylten. Det var rönnen Dodong. Vilken underbar färg och vilket fint växtsätt detta exemplar hade. Hamnade på önskelistan. Fler av träden Du visar skulle jag också vilja ha, men i zon 4-5. Tyvärr. /Cristina

    SvaraRadera