måndag 22 september 2014

Föredrag o inköp:)

 I går söndag var det föredrag på Thordéngården (STA BoD) i Uddevalla igen, denna gång var det en kille som även hade med sig en otroligt massa speziella plantor:) Kolla här, ni ser honom längst bak i bild.
 Jo men visst är det Larz Danielsson (Spezialplant) som pratade om en hel massa underbara "vill ha"-plantor:) En del av dem fanns med i försäljningsbackarna och gissa om det blev race fram i pausen:) Ett mycket trevligt och bra föredrag!
 Det tror jag att åhörarna tyckte också, det var för övrigt fantastiskt roligt att så många kom för att lyssna:)
 Vi/jag föll för den här skojsiga  plantan, en Sciadopitys verticillata 'Mireille' (vad den heter på svenska, om den nu heter något vet jag inte) Den vill i alla fall ha en skyddad varm växtplats i sol eller halvskugga och har ett kompakt runt växtsätt. Den blir ca 100-125 cm hög efter 15 år och behåller sin limegröna färg i alla fall på toppskotten. Vi får väl se var vi kan hitta en bra plats:)
Även den här fina häxkvasten Picea glauca 'Dendroforma Gold' tyckte jag var oemotståndlig. Den får guldgula skott på våren och blir bara 20-30 cm efter 20 år:) Den ska nog få bo i stenpartiet tror jag där även Callianthemum anemonoides och Anemone fasciculata (Narcissanemon) ska få bo, även de fick komma ner i inköpspåsen:) Blev också väldigt glad då han hade med sig Anemonosis macrophylla (Porslinsanemon) den brukar inte vara så lätt att få tag på annars. Min har troligtvis dukat under i sommartorkan :( Har jag tur kommer den tillbaka nästa år men om den inte gör det ska jag nu plantera en till på ett annat ställe i trädgården:)

2 kommentarer:

  1. Det var riktiga godingar! Växer de så sakta måste de ju vara ganska gamla redan vid det här laget.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Usch vad jag är ledsen att jag inte fick till det att gå och lyssna på Larz i går när han var i Gbg. Det var olika "olyckliga" (= egentligen vääääldigt lyckliga) omständigheter som gjorde att jag inte kunde. Kanske håller han sitt föredrag ännu en gång någonstans inom rimlig avstånd här i Västkusten? Får kolla.
    Vilka fina växter du har skaffat! /Anja

    SvaraRadera