lördag 29 mars 2014

Pionerna på G!

 Idag har det varit en helt fantastiskt underbar dag, ja vokabulären räcker nästan inte till:) Vi hade ett 40-tal personer här hemma som hämtade sina Rhododendron som var beställda från Cox i Skottland. Alla plantorna kom i onsdags så i år blev det bra timing mellan leverans och hämtning:) I kväll tog jag en runda i trädgården och nu är pionerma på G. Den här P lact. 'Starlight' har kommit längst, en makalöst vacker tidig pion:)
 Så här ser den ut när den blommar, tror att den kommer att blomma tidigare i år för den är ca 1-2 veckor tidigare än vanligt:) 
 Detta är en art Paeonia mairei heter den glanspion på svenska. Detta är en urläcker pion när den kommer upp ur jorden på våren blanverket är nästan alldeles svart och blankt som om det vore lackat. Den blir inte så hög bara 45-50 cm.
Så här ser blommorna ut, allt eftersom den växer blir bladverket grönare o grönare men behåller sin glans och det är en läcker effekt mot de mattrosa/lila blommorna:)
 Den här frösådde jag 2006 och den blommade redan 2009. P wittmanniana (sidenpion) är namnet och av de frön jag satte blev det 3 plantor och alla ser lika dana ut..........
..........nämligen så här :) Två har jag sålt men den här har jag kvar. Just nu ser jag fram mot pionernas överväldigande skönhet och doft sedan kommer nästa växtgrupps tur och nästa och.......... Ja varje månad har sin speciella charm och skönhet och att försöka att välja en tid på säsongen som är vackrast (får sådana frågor ibland:)) är helt omöjligt:) Bäst är att njuta av det som finns runt om just nu:)

3 kommentarer:

  1. Fina pioner du har och jag bara älskar din omslagsbild. Det är härliga tider nu, nu är det på rätt väg! Ha det gott! Camilla

    SvaraRadera
  2. Det var så fint hos er i dag även om jag nog missade det mesta, (det blir ju mycket snack) Ni hade ordnat det så trevligt för oss som hämtade plantor. Tom vädret visade sig från sin allra bästa sida!

    SvaraRadera
  3. ÅÅ så mycket vårfägring du har...och vilka fina pioner du har.Hos oss har det knappt börjat än..
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera