fredag 8 mars 2013

Vilka minnen;)

Satte näsan i denna bukett förut och du milde vilka minnen doften av påskliljor förde med sig:) Alla var från min barndom, det var sagosoppa i köket hos mormor o morfar, mamma som hängde upp tvätt  på strecket i trädgården, fika på balkongen hos min moster och morbror i Marstrand. Fast mest var det nog minnet av när jag och min kompis Ingela, gick till den stora eken i hästhagen och plockade enorma buketter av vårlök /Gagea lutea) dessa buketter lämnade vi sedan till en tant som bodde i närheten. Där fick vi alltid saft och bullar:) Tror inte att jag sett vårlök mer än någon gång sedan vi flyttade från Munkegärde till Tjörn. Att jag kom att tänka på dessa minnen är nog att påskliljor och vårlök blommar ungefär samtidigt och det doftade alltid så ljuvligt när mamma plockade in en bukett:)

2 kommentarer:

  1. Visst är det märkligt att doftminnen från barndomen sitter kvar för alltid!/Anja

    SvaraRadera
  2. Jasu, dofter, ord eller bilder kan verkligen få en att bli nostalgisk :)

    SvaraRadera