onsdag 6 februari 2013

Proveniensen förstärker!

Jag har alltid gillat gamla/antika saker, både möbler och bruksföremål de behöver inte vara dyra eller värdefulla saker det viktigaste är att jag tycker de är vackra:) Den här gamla fotogenlampan till exempel kommer ursprungligen från det gamla torpet som fanns här en gång innan vårt hus byggdes:) Den är så fin när jag tänder den.
 Asken framför har jag fått av min morbror (ingift), hans far hade i början av 1900-talet sina lösmanschetter  och sina stärkkragar i den:) Den är så vacker i gulgrön sammet som under åren blivit lite sliten men vad gör det! Undrar vem som broderat så vackert på locket? Att veta bakgrunden/proveniensen är så roligt och stärker för mig det personliga värdet:) Kan se farbror Oskar framför mig när han skulle klä upp sig i frack och tog fram sina manschetter och stärkkragar ur asken;)
 Här är en av stärkkragarna fast med en manschettknapp i stället för kragknapp:)

1 kommentar:

  1. Så fina!
    Visst är det kul när saker har en historia - mycket roligare än prylar direkt från fabriken. Jag tror att det är just sådana kragar som mamma brukar kalla för "fadermördare" - det säger en del om hur de måste ha känts att bära...
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera