lördag 15 september 2012

Ny bänk!

 Fortfarande tungt att andas och med en skrällande hosta men jag är på bättringsvägen:) Tänkte visa er vad Göran har gjort i "sitt" rum i stallet:) bänken rakt fram gjorde vi förra året för att driva upp sticklingar, plast i botten och en liten bit upp på väggarna därefter ett par centimeter fin sand (sandlådesand) och på sanden ligger värmematta från Willab på mattan ligger ytterligare några centimeter sand:) Denna bänk med undervärme är perfekt för att rota sticklingar av alla sorter:) Just nu står det "miniväxthus" alltså krukor med ställning i zipplastpåsar:) Klickar ni upp bilden så ser ni tydligare. Varje kruka innehåller flera sticklingar, även jag har mina sticklingar här men det är mest rhododendron:) Vi (Göran) insåg att den bänken inte skulle räcka till i år för som ni ser är den nästan full redan och då kom jag på att...................
.......vi (han) kunde bygga en bänk till på detta viset:) Sagt o gjort, gammalt lite vridet virke fanns liggande på rännet (man tager vad man haver) och efter att ha kollat upp bredderna på värmemattor så satte han igång:) Det finns även praktiska "minidrivhus" på Willab de är de gröna lådorna med lock som ni ser. De är jättebra till sticklingar de också tex, sätter jag alla fuchsisticklingar i dem. I ett tråg som placeras i lådan och sedan på med locket:)
Jo, det glömde jag att säga, innan han lägger ut sanden så lägger han en frigolitskiva ca 1 cm tjock uppe på plasten för att isolera från kyla underifrån. Här är allt förberett för sand, och mattorna är beställda:) Här ska tas sticklingar må ni tro;)

3 kommentarer:

  1. Så toppenbra ni har ordnat för sticklingarna! Det där måste vara riktigt gynnsamt!

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Fint! Och härligt med ny plats, det brukar alltid vara bristvara :) Tåliga värmemattor verkar det vara, de får jag ta en titt på. Hälsa!

    SvaraRadera
  3. Wow, vad jag blir avundsjuk. Ska ta tag i mitt så-rum i källaren snart. Måste göra om lite för de 2 lysrör jag fick upp förra vintern räcker ju inte;) Får bli 6 lysrör och då i taket och bord därunder i hela det rummet. Sedan får jag väl helt enkelt hejda mig så det får plats.Kram/fia.

    SvaraRadera