lördag 12 augusti 2017

Många idéer :)

 I går sken solen och jag rensade lite i gångarna från fröogräs (inte bara växterna som växer :)) Idag regnar det igen, i det mulna vädret lyser det röda spirorna blodpilörten (Persicaria amplexicaulis 'Firetail') upp istället :)

Tittar man närmare på de små, små söta blommorna som bildar spirorna så ser man vilken fantastisk skönhet de har :) Den här växten vill ha väldränerad, mullrik o fuktighetshållande jord. Det får den tydligen i denna rabatt för den blir större o större för varje år. Den sprider sig med jordutlöpare så den kan bli "farlig" på fel plats. Här växer den i samma rabatt som Amsonian i förra inlägget. Nu har vi/jag (hehe) bestämt hur jag ska göra i denna rabatt där många perenner är starkväxande och framförallt höga. Ska flytta alla dagliljor som finns i mitten av rabatten och plantera mer av t.ex. kransveronika o andra höga stadiga perenner som blommar vid den här tiden. Dagliljorna försvinner i allt det andra tyvärr så de ska få bo någon annan stans i trädgården. Det är "tusen" idéer som poppar upp när man sitter o rensar ogräs :) En del är bra andra mindre bra men det är ju det som är så roligt med trädgården att den hela tiden förändras :)

9 kommentarer:

  1. Igenkännande. Har hur mycket som helst som behöver lyftas upp och delas.
    Blodpilörten din är tjusig tycker jag.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Dessutom en väldigt bra tid att få idéer;-)! Och, när man får sina idéer brukar det dessutom blir bara bättre och bättre - man utbildar sig själv :-)! Ja. Vad vore livet utan trädgård. Golf är inget alternativ ;-)

    Ha det myspys i rabatten!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Här har vi äntligen fått lite regn så nu går jag också i flytta-och rumstera-om-tankar.
    Fin blodpilört och vilken planta! Man borde ge sig tid att sitta ner och ta ett närsamtal med alla blommande växter i trädgården!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Visst är det många idéer som kommer upp... :) Och lösningar också för den delen. Gillar alla pilörter men föll handlöst för en som jag såg i Lyon. Måste se om jag kan få tag i den i Sverige. Hittar tyvärr inte namnet nu men wow så vacker den var.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Växtkraften är det verkligen inget fel på i år. Fin blomma på nära håll också. Man tar sig för sällan tid till att titta på detaljerna.
    //Helene

    SvaraRadera
  6. Jag har också ett bestånd Firetail. Den gör inte så mycket väsen av sig tidigt på säsongen, men sedan dödar den allt i sin väg. Hos mig har två rosor, flox och liljor fallit offer för dennes livskraft. Å andra sidan växer den på en torr slänt, så jag är glad över att något trivs överhuvudtaget. Hos mig har den även frösått sig i trånga utrymmen, vilket är häftigt. Så det samlade omdömet blir mycket positivt, jag gillar verkligen att den blommar i flera månader, in det sista, faktiskt.
    Sensommarhälsningar från en stor fantast av er trädgård
    Marta

    SvaraRadera
  7. Ja. Vad vore livet utan trädgård. Golf är inget alternativ ;-)


    เย็ดสาว

    SvaraRadera
  8. nice article great post comment information thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera