måndag 16 januari 2017

Nu gräver de för fiber!

 Det blev inga +grader eller regn som jag befarade ;) Det kan man tydligt se här, här stod våra bilar när snön kom och så ser det fortfarande ut :) Nu har vi fått flytta bilarna till andra sidan stallet eftersom de nu håller på att ....
 

......gräva för fiber. Förhoppningsvis är det klart innan onsdag men man vet aldrig ;)
 Det är i alla fall ett djupt dike de grävt, hoppas att de återställer i alla fall hyfsat efter sig. Marken lär ju sjunka till våren så vi får väl se först då.
 Den här sidan av infartsvägen ska bli spännande att se om de lyckas att gräva utan att planteringen faller ner i diket. Där pinnen står ska de sedan gräva till vänster ner till.....
 .....pinnen längre ner på åkern, om ni klickar upp bilden ser ni bättre.
 Kommna så långt är det vårt/Görans jobb att gräva resten. Mitt i bild längst bort kan man svagt skönja pinnen på åkern. Därifrån ska Göran gräva i vårt dike som delar av förträdgården men den övriga.
 Diket till höger i bild, därefter ska det grävas under plattgången och en bit i vänster dike.
Så tvärs över till huset, följa husgrunden en bit och sedan ska det borras ett hål in i huset så att fibern kan kopplas. Undrar när det blir färdigt, nu är det ju tjäle men det kommer nog att bli bra så småningom.

6 kommentarer:

  1. Här fick vi bredband i höstas men hos oss grävde de inte utan drog ledningar i luften på befintliga stolpar.
    Skönt med bredband i alla fall. Skönt att slippa fast telefon och skönt att kunna titta på trädgårdsprogram mm på en "riktig" TV!
    Lycka till med grävandet!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Lyckost er det lär dröja innan vi får det.
    Ha en fin vecka.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Spännande! Hoppas att de är klart inom kort!
    Hos oss grävde de ned både elledningar och förberedelse för fiber förra året.
    Fibern levereras till oss i början av försommaren. Så spännande det ska bli och se om nätet blir snabbare:-)!?
    Berätta sen hur det går!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Här ska man antagligen börja projektet i höst. För mig kan det få dröja lite eftersom jag behöver få upp åtminstone en stomme först :)

    Carina

    SvaraRadera
  5. Oj, så mycket det blir att gräva med stora ägor och stor trädgård. Mycket jobb för kommunen och er men förhoppningsvis jätteskönt när det är färdigt. Det kommer garanterat, efter vad jag hört, att gå rätt mycket snabbare. Här går allt i luftledningar som jag misstänker drogs nån gång på 50-talet. Det är inte nån raketfart om man säger så.
    Önskar fin fortsättning på veckan!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Åh, vad jag bävar inför detta! Jag klarar mig med dagens hastighet, men inte barnen.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera