söndag 29 november 2015

Massor av ljus utan oro!

I augusti 2013 fick vi äntligen färdigt i vårt totalrenoverade kök,  på våren 2014 i mars skulle vi bara åka iväg en sväng efter frukosten och var borta några timmar. Den totala fasa vi upplevde då vi kom hem igen och hör brandlarmet tjuta inne går inte att beskriva :( Ett grenljus, som jag tänt till frukosten på köksbordet hade brunnit ner i gjutjärnskrukan det stod i, antänt det nersmälta stearinet samt tagit eld i oasisen (som var våt) glöd hade fallit ner i servettstället och låg o pyrde men det brann inte. Bordet under gjutjärnskrukan var glödhett men ok. Hela huset, och då menar jag HELA huset var totalt rökfyllt. Det var dock ingen svart rök, den var grå/vit men du milde vad det stank. I månader vädrade vi, tvättade gardiner o annat för att bli av med röklukten men köket/huset hade klarat sig! Den minnesbetan satt ska jag säga, har inte tänt ett levande ljus efter det. Att jag tappat korttidsminnet just nu (stressrelaterat?) gör ju inte saken bättre :( ÄLSKAR dock lycktor o ljusstakar fortfarande så jag blev överlycklig då jag hittade "naturtrogna" batteridrivna "gilleljus" :) Detta röda passar perfekt i min jullykta i hallen. Man kan ställa in dem på timer om man vill, så det har jag gjort med den på utsidan :) Nu behöver jag inte oroa mig om jag blåst ut ljusen eller inte :)
 Ett mosshjärta har jag gjort, det är väl det enda "pysslet" jag gjort i år så jag är ändå rätt nöjd :)

 Här kan ni se ett av de vita ljusen, "lågan" liksom rör sig o fladdrar och ser otroligt verkligt ut :) De är dyra i inköp men de är värda varenda öre :)
Batteridrivna ljusslingor kan man också göra mycket mysigt med :)
Idag regnar det, för en stund sedan haglade det men vad gör det när både dotter o barnbarn strax kommer hit för umgänge en stund och både Göran o sonen kommer hem från Stockholm i kväll :) 

6 kommentarer:

  1. Kör med såna ljus för det mesta numera.... Väldigt bekvämt o orosfritt..... Hittade dessutom kronljus på Rusta som är helt OK i utseendet....
    Ha´t himla gôrgôtt med adventsljusen
    Nina

    SvaraRadera
  2. Usch vilken otrevlig upplevelse med ljuset! Eld på fel plats är nog det värsta man kan råka ut för men som tur finns det alternativ.

    Hagel är inte så trevligt heller även om det inte skadar så mycket nu som om det händer på sommaren.

    Trevlig advent!

    SvaraRadera
  3. Vilken fasansfull upplevelse det måste ha varit. Ryser i hela kroppen bara vid tanken på att något sådant skulle inträffa.Förstår om du slutat tända levande ljus, speciellt eftersom du ju har hittat riktigt fina ersättare att ha istället. Jättefint mosshjärta du gjort. Önskar dig och de dina en fortsatt fin första advent!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Vilken fasansfull upplevelse det måste ha varit. Ryser i hela kroppen bara vid tanken på att något sådant skulle inträffa.Förstår om du slutat tända levande ljus, speciellt eftersom du ju har hittat riktigt fina ersättare att ha istället. Jättefint mosshjärta du gjort. Önskar dig och de dina en fortsatt fin första advent!
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Hua! Jag har också stor respekt för levande ljus och undviker dem så långt det går - en f.d. kollega råkade illa ut för ett antal år sedan, när de kom hem efter en juldagspromenad var hela huset nedbränt pga kvarglömt frukostljus! Nu ska jag leta efter sådana ljus som du berättar om, tack för tipset!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Jag har också gått över till batteridrivna ljus - de ser väldigt 'naturtrogna' ut numera och känns säkrare än levande ljus.

    SvaraRadera