torsdag 1 oktober 2015

Knopp!

Förra året, närmare bestämt den 7:e november köpte jag och planterade lite ljung och Skimmia japonica'Fragrant Cloud' i järngrytan vid ingångs-portalen.  Den och ljungen har verkligen trivts där och nu har nya knoppar visat sig på Skimmian eller vinterbär som den också kallas. Knopparna som kommer att utvecklas under de närmaste 6 månaderna slår sedan ut någon gång i april-maj. Blommorna på 'Fragrant Cloud' är gulvita och som namnet antyder doftar de:)
 Jag gillar särskilt de vita kanterna på bladen och jag hoppas verkligen att den klarar ännu en vinter och det tror jag nog att den gör :)
Runt järngrytan har det frösått sig lite Alchemilla mollis ( daggkåpa) och det är ju inte utan att man förundras över att den blommar nu :)

1 kommentar:

  1. Så fint med de distinkta vita kanterna. Inget för de villkor som råder i min trädgård tyvärr. Fin ihop med ljung (?)
    /Anette

    SvaraRadera