lördag 20 juni 2015

Lite av varje!

 Det var riktigt trevligt i går på midsommarafton med god mat, barn o barnbarn och dans kring stången :) Dansen överlät jag dock till barnen och tappra föräldrar som var superengagerade :) Vi hade tur med vädret, regnet hängde i luften och två stänk kom ner men vi klarade av utevistelsen med marginal :) Ösregnade dock hela kvällen o natten. 
Nu börjar en del av mina pioner att slå ut (räknar inte med de allra tidigaste sorterna:)) Den här har jag väntat på i två år inköpt från italien, det skulle vara 'Dinner Plate' men eftersom DP är en fylld rosa så................ :( lite retsamt för det är troligen 'Buckeye Belle' Mycket vacker men jag hade tänkt mig en rosa på den platsen så jag får se om jag gräver upp den.
 En annan som börjar att slå ut är Itoh-hybriden 'Callie's Memory' och wow vad jag är glad för den :) var lite orolig ett tag eftersom de första blommorna var mycket mer åt det gula hållet men nu så... :)
 Den här gillar jag skarpt, det gör tydligen guldbaggarna också för det är faktiskt fyra stycket i den här blomman :) Det är en Quad-hybrid som jag köpte för några år sedan av Herman Krupke. Mycket ståtlig och stabil men framför allt blomvillig :) Det har varit lite segt med pionerna i år, det har troligen varit för kallt men nu börjar det i alla fall :)
 En som inte verkar bry sig om vädret är Clematis montana 'Broughton Star' den har inte brytt sig om vare sig storm, kyla eller ösregn nu har nog de flesta blommorna slagit ut och den lär blomma ett bra tag :)
 Rhododendron 'Lollipop' bredvid pionen' Best Man'
 Denna azalea är helt underbar och doftar ljuvligt :)
Utsikt från trappan, tycker det ser bra mörkt ut på himlen, undrar om det blir mer regn? Nåja, Göran jobbar natt och jag tänker sätta mig framför tv:n nu :) Ha en fortsatt trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Varmt och soligt var det ganska länge i går kväll men tillslut kom regnet. Vi var på Galtarön och hann inte ens till bilen innan vi var ordentligt blöta. Vackra pioner som blommar hos er. Jag har flera som blåst sönder. Blomman har varit så tund att stjälken gått av nere vid marken. Fortsatt skön sommar ;))
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Magnifik blomning! Snopet när det är fel färg på växterna och extraarbete som medföljer. Tycker sånt händer allt för ofta.
    Vi hade också tur med firandet men sen tätt mellan skurarna på kvällen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Så flotte peoner! Det er min absolutte favoritt, og jeg tenker hagen kommer til å få flere av sorten! (Har foreløpig 7) jeg har heldigvis mange plasser i hagen som kan bli bed, men jeg må ta det litt etter litt. Kjekt å få inspirasjon på andres blogger! Ha en fin søndag! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Fina pioner!! Mina har inte börjat slå ut än. Vilken konstig sommar det blev...annars brukar de slå ut lagom till skolavslutningen. Oj vilken fin clematis!! Den måste jag skriva upp på min lista:))
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Så vackert det blommar hos dig Monne! Fantastiskt fin klematis! Och visst är det underbart med doftande azaleor.
    Midsommaren vara kanon här hos oss i Gunnilse.
    Mina luktpioner vill inte öppna sig fortfarande trots att vi har haft lite sol och värme.

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Underbart att se pioner i blom. Buckeye Belle var mycket vacker men det måste kännas lite konstigt att ha väntat i två år och sen är det en annan pion än den man trodde som visar sig. Hur som helst mycket vacker den också. Hos mig är pionknopparna fortfarande väl slutna och tyvärr är de inte så många heller.....
    Ha det gott! Anna-karin

    SvaraRadera