söndag 1 mars 2015

En samlare eller?

Gårdagens besök på Antikladan gav utdelning direkt :) Hittade den här glaskupan efter ca 2 minuter och den var perfekt i storlek (det var för övrigt den enda i den storleken:)) De hade massor av glaskupor till både fotogenlampor o andra lampor samt det där "inre" glasröret som också fattades på min :) Nu kan jag använda min fina lampa igen efter att den stått bortglömd i källaren i 20 år :)  Vi hittade också en stooor koppargryta och en "mojäng" i gjutjärn som vi ska använda till något i trädgården:) 
 Har nu sammanlagt tre stycken fungerande fotogenlampor i huset, den här är fin i formen tycker jag. Har även fått den här av min moster en gång. Den på första bilden fick vi ju av henne o min morbror när vi gifte oss.
Den här stod i sommarstugan vi köpte för några år sedan (den där dottern med familj bor i nu) Den lampan är nog rätt så gammal men den fungerar och är jättevacker när den är tänd :)
Funderar på om jag är en samlare av fotogenlampor nu, eller om det krävs fler då :) I dag vräker snön ner igen, inte annat att vänta den första mars :) Vi  får nog vänta ett tag med att vårstäda i rabatterna även om snön inte lägger sig så blir det slaskigt o trist ute. Har börjat att dra in på mat o annat onyttigt :) har första veckan gått ner 2 kg, återstår bara resterande 22 kg :) Får se hur länge det varar :)

5 kommentarer:

  1. En samling behöver ju inte bli större, är man nöjd med det man har behöver man ju inget mer! Fin liten samling och vilken tur du hittade glaskupan. Blir nyfiken vad det är för mojäng, men är rätt säker på att vi får se den där den kommer att landa;)
    Ja, där kilona...har varit rätt rädd för att ge mig ut i ishalkan, så de senaste månaderna har det blivit för mycket stillasittande. Vi får kämpa på. En hel del brukar rasa av när vårbruket startar.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det är kul att samla. Grattis till de där 2 kilona. Det kommer säkert att gå bra.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Har man mer än två så är man samlare--Fick jag veta när jag gick med i samlarklubben här.. Så nu vet du
    De är ju jättefina o så kul att du kan lysa med dem... Det är alltid roligast att man kan använda grejorna man samlar på sig.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till kupfyndet! Och lycka till med bantandet! Själv har jag motsatt problem, behöver lägga på mig sisådär sju åtta kilo...
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  5. Fotogenlampor är kul. Och de ger ett så vackert ljus. Jag tycker att du kan skaffa fler till samlingen. Bra att ha när strömmen går. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera