söndag 29 april 2012

Reserapport del 2

Här kommer andra delen av reserapporten från Skottland.  Från Edinburgh mot Perth åkte vi motorvägen och överallt såg vi detta gula som fullständigt vällde ner över kullarna:) Det är Ulex europaeus (Ärttörne) Det var helt otroligt vackert men lite svårt att fota i farten, vi kunde ju inte stanna på motorvägen men jäklar vad jag gärna ville det:) Efter ca 1,5 timmas bilfärd var vi framme............
 ............målet för vår resa var detta:)
 Ett  enormt gardencenter med allt vad du kan tänka dig inom trädgård. En avdelning med trädgårdsmöbler en med kläder och en med presentartiklar som inte bara var trädgårdsrelaterat. Matvaror, godis och delikatesser och inte minst en restaurang:) Detta var alltså inomhus, på utsidan var själva plantskolan med en stor mängd växter ungefär som en stor svensk plantskola:) Sedan var det ju familjen Cox privata park som vi ville besöka. Vi hade mejlat Kenneth Cox om att vi skulle komma och han hälsade oss välkommna. Vad vi inte hade kunnat föreställa oss var att Kenneth själv gick med oss fyra runt i parken i över två timmar:) till och med hans privata trädgård och växthus fick vi se:)) En otroligt trevlig och tillmötesgående kille:) Här kommer några bilder från parken.
 Det är en enorm anläggning i ravinlanskap med uppbyggda trappor och murar, helt fantastiskt och man skulle kunna gå omkring där i flera dagar tror jag. Vi var där sammanlagt i fem timmar och vi så säkert inte ens hälften. Vi hade tur med vädret men rätt som det var kom det en liten skur så vi fick gömma våra kameror under regnponchon:)
 Den här forsen som kom utfarande från en öppning i en mur var en fantastisk syn.
 Här är vi inne i Kenneths privata trädgård, jag bara älskar den höga vackra muren med den röda dörren. Tji för rådjuren att komma in där:)
 En vy från hans växthus.
 Detta är hans hus, klicka upp bilden och kolla in blåregnet på annexet till vänster!
 På eftermiddagen/kvällen hade vi tänkt att besöka den Botaniska trädgården i Edinburgh men då regnade det rejält så vi gick på puben istället:))
 Vi tog en promenad efteråt för att leta efter ett ställe att äta middag på och då passerade vi denna gata med dessa två blommande träd som gjorde att dessa trista smutsiga stenhus istället såg riktigt vackra ut:))
Till slut hittade vi en sydamerikansk restaurang där vi åt en helt underbar middag - en köttbit som fullständigt smälte i munnen:) Efter denna kulinariska orgasm gick vi tillbaka till vårt hotell för att lägga oss tidigt då vi skulle åka till flygplatsen kl 03.45 morgonen efter:) Skottland åker jag mer än gärna till igen då hade det varit trevligt att ha lite mer tid att spendera:)