söndag 4 mars 2012

Gårdagen gick åt till årsmöte i HIH (Hosta, Iris och Hemerocallis) Ja det var mycket snack både före och efter mötet också så därför blev det länge:)) Trevligt var det i alla fall. Idag tänkte jag att fortsätta i rabatterna men solen vill inte riktigt komma igenom molnen och min förkylning vill heller inte släppa taget så jag tror att jag ska plantera om lite fuchsior i stället:) Den här pelargonen P. cotyledonis även kallad Sanktahelenapelargon är en halvsuckulent och är endemisk. Den finns alltså bara (i vilt tillstånd) på ön St. Helena som var den ö Napoleon blev deporterad till 1815 och där han dog 1821. Här har jag inte ställt in vitbalansen riktigt så bilden är inte så bra men det är en kul och annorlunda pelargon men riktigt vita blommor:)

7 kommentarer:

  1. Härligt med möten, lusten blir ännustörre då tycker jag!
    Jag gillar din skira pellis :)

    SvaraRadera
  2. Kul med pelargoner, det är dom man lever på nu i början på året. har planterat om mina för några vecko sedan och jag börjar redan se nya fina skott. Vi har dom uppradade i hobbyrummet på extra hyllor i fönstrerna. Man är som ett barn i godisaffären.
    vad fint med en vild pelargon, det måste jag få ett stickling på någon gång.

    SvaraRadera
  3. Ken var det som var snyltaren. :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha du snyltaren:) Om jag bara visste hur i fridens dar man tar stickling på en P. cotyledonis hade jag varit glad, och du hade mer än gärna fått en stickling av mig:) Men jag vet ärligt talat inte hur man tar en stickling på dessa underbara pelargoner:( Kanske därför de är så svåra att få tag i och dyra. Kommer jag på knepet är du den förste att få en:))

      Radera
  4. Oj vilken fin pelargon - blir ju riktigt "snål" på en sån. Gillar de vilda med skira blommor men hittar dem sällan i affärerna här uppe, fast då har jag ju bara strökollat en säsong också...

    hälsar nybörjar-sandra ;)

    SvaraRadera
  5. DEN har jag Monne!Dock har den inte blommat än. Tack för intressant info om den!/Anja

    SvaraRadera