lördag 30 juli 2011

Semester och björkfrö!

Idag är det älsklingens första semesterdag:)) Ska bli så härligt att kunna pyssla i trädgården, mysa på altanen utan att behöva tänka på att han ska iväg till jobbet:)) Idag verkar det dessutom vara liite svalare än i går, i alla fall blåser det så det fläktar:) På vår tomt har vi en hel del björkar, både hängbjörkar och vanliga. Björken på bilden är en Ornäsbjörk. De är oerhört vackra tycker jag MEN alla dessa frö som de släpper:( Du milde vad det skräpar - det finns precis ÖVERALLT:( Göran ska ut med lövblåsen sedan och försöka få bort det värsta på plattgången.



På altanen har jag dammsugit säkert 4 gånger redan de senaste veckorna för att försöka att få bort så mycket som möjligt för jag får ju in det i huset annars. Kan inte minnas att det någonsin varit sådana mängder under så lång tid. Ska ut igen med dammsugaren för i eftermiddag/kväll ska vi ha middagsgäster och jag hade tänkt att vi ska sitta där;) Nåväl det får bli som det blir för eftersom det blåser som sagt kommer det in ännu mer så jag lär väl få stå där med dammsugaren hela dagen:))
Tänk att dessa små rackare kan vara så irriterande:) De gror ju också i trädgården så det kommer björkplantor överallt i rabatterna.

7 kommentarer:

  1. Ja man får inte vara för pedant om man bor som vi gör.. då blir man nog tokig!

    SvaraRadera
  2. Ja, de där björkfröerna finns lite överallt känns det som. Både ute och inne! Eftersom det har regnat/regnar så mycket hos hos så klibbar de fast sig ordentligt också. Trädgården har blivit helt "fröprickig"!

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Vilka rackare. Gillar din altan. Jag har ingen, men har i mina tankar att jag skall försöka att göra något som liknar en altan i min "berså". Vet inte än om jag törs ge mig på det//Britt

    SvaraRadera
  4. Hoppas ni får en trevlig kväll på altanen. Nog finns björkfröerna nästan överallt. Här hittar jag dem i salladen trots att den är sköljd i flera vatten.
    Nu skall jag strax åka på loppis. Fel aktivitet i den här värmen, men har man lovat så har man.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Instämmer när det gäller björkfröna - de är precis överallt! Hängde ut en tvätt och den får skakas rejält innan den kommer in i garderoben.

    Härlig altan ni har, gott med lite skydd, det saknar jag för så fort solen gått ned så kommer knotteländen - inbillar mig att på en skyddad altan så smiter de inte in lika lätt :)

    Ha en fortsatt skön sommar ♥

    SvaraRadera
  6. Vi hade det värsta med björkfrön för ett tag sedan här. Men jag har alltid undrat, blir det nya Ornäsbjörkar från de fröerna eller blir det vanliga?

    Vi har det varmare här idag än igår och en liten bris sänker temperaturen till behagliga nivåer. Passade perfekt idag för nu har jag målat färdigt halva stugan min :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  7. Vilken jättefin trädgård, den fina björken pryder sin plats men naturligtvis är det jättetrist med allt den fäller...

    Stooooooooooooooor kraaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera