lördag 12 februari 2011

Pratar hellre om pioner!

Efter att i flera veckors tid haft plusgrader och mer o mer barmark så kom då gårdagen med mer av det där vita som fullständigt vräkte ner både på längden och tvären, stormen ven runt knutarna och i morse var det åter igen helt vitt och 12 minusgrader när jag gick upp:( I och för sig bra med skyddande snö när det är så kallt. Men nog pratat om vintern;) Under all snö ligger ju detta och väntar. Förra året redan i slutet av mars kunde man ana dem och den 12 april såg de ut så här:) gråludna små raringar inneslutna i ett hölje av rödlila skyddsblad;) Jag talar om Paeonia mlokosewitschii (Svavelpion)
Den 24 april hade de kommit upp ännu mer och det är väldigt frestande att klappa dessa små. Svavelpionen kallas också för Gyllenpion eller Kaukasisk pion. Det är en art men den kan ändå få lite olika färg på blommorna som kan bli rosa, röda eller vita. De bör väl vara svavelgula om man ser till det svenska namnet men jag vet inte säkert.
Den 2 maj hade knopparna tittat fram i det otroligt vackra blågrönskimmrande bladverket. Svavelpionen vill ha fuktighetshållande jord i sol/halvskugga. Vi har vår i nordväst läge och den trivs utmärkt där.
Den 10 maj hade knopparna så sakta börjat att spricka upp.
På eftermiddagen den 13 maj hade de första knopparna kommit så här långt;) Många anser att svavelpionen är en bland de vackraste pionerna i världen och jag är böjd att hålla med:)
Den 16 maj har hela plantan mer eller mindre öppnat all sina knoppar men inte slagit ut helt, har svårt att bestämma mig för när den är som vackrast - nu i detta halv knopp/blomläge eller......
........nu då den har slagit ut fullt:) Detta foto är från den 16 maj och den stod så här vackert i ytterligare några dagar innan blombladen började att falla till marken. Många tycker att pioner är tråkiga då de blommar över så fort men det fins ju en mängd olika arter och hybrider så man kan ju få pionblomning från maj till juli i alla fall:)) Svavelpionen blommar ju tillsammans med dillpionen tidigast på säsongen och jag upplever inte alls att det är en kort blomning då även knoppstadiet har sin charm:)
Fröställningarna på svavelpionen är nog bland det vackraste jag vet:) Det består av vackert korallröda sterila fröer och ett o annat svart som är de frö som är grobara;) Vi har tagit frö på denna planta och en har grott och kommer så fint i krukan , ska bli spännande att se om den blir gul:)

12 kommentarer:

  1. Å,jag pratar också mycket hellre om pioner! Svavelpionen är ju fantastiskt vacker. Från allra första början. Och jag kan fortfarande inte glömma den underbara sidenpionen jag såg i din trädgård förra året.

    SvaraRadera
  2. Kanske ska vi gräva upp den ena till hösten, får se då om det är möjligt att dela:)

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen denna. förra blogg inlägger passade mig perfekt gillar ju verkligen hosta//Britt

    SvaraRadera
  4. Fin pionberättelse från vårens början till fröna. Jag har fyra svavelpionplantor, sådda för flera år sedan. Väntar så på första blomningen.
    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Visst är den vacker! Hade en men lyckades faktiskt ta död på den, vilket jag förstått är ganska svårt :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  6. Den vackraste pion jag vet!!!

    SvaraRadera
  7. den är så fin en önskeväxt. Hade en i min gamla trädgård ..där den är kvar:(
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  8. Hurra för pioner!!!
    Jag blir aldrig mätt på dom.
    Ken

    SvaraRadera
  9. Vilken svavel pion du har wow säger jag bara!
    Längtar så efter dem.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilken fin blogg med vackra bilder. Inspiration. Dessutom så många tipsa på andra spännande bloggar. Jag kommer följa den.
    Ha de bra!

    SvaraRadera
  11. Så nu får jag allt skriva en svalvelpion tillsammans med dillpion på min önskelista!
    Fröställningen tyckte jag helt klart bäst om - jag tycker lika mycket om det som benved, jag har en som är rosa utanpå och knall orange innuti eller var det nu tvärt om.

    Hoppas alla era små plantor mår bra och att sorgmyggan inte hittar dit.
    Kram till er,
    /MB

    SvaraRadera