fredag 7 maj 2010

Vackert!

Förra året fick jag av en trädgårdsvän denna växt som nu blommar så fint. Men skönheten kan bedra för den är dödligt giftig. Scopolia carniola heter den Gul Dårört på svenska. Blommorna är lila på utsidan men gula på insidan. Enligt Linné kallades den för dårört för åt man av den blev man först en dåre sedan dog man:) Den är att jämföra med Belladonna. Många anser att man inte ska odla giftiga växter i sin trädgård men det finns ju ett enormt stort antal växter som är giftiga och i så fall inte skulle odlas. Är man bara medveten om vilka växter som man inte bör äta så är det inga problem tycker jag. Förresten brukar jag inte äta av mina växter;))
Tyckte att Hosta 'Patriot' visade upp en helt otrolig färg på sina nya skott som nu kommer med raketfart upp ur rabatten. Har ingen aning om de brukar se ut så för jag har aldrig tänkt på det förrut, men visst är de läckra?

6 kommentarer:

  1. Snygg hosta. Har hittat en sida där jag troligen skall beställa en hosta som heter crep suzette har letat så efter den//Britt

    SvaraRadera
  2. Nej, ska man bara plantera prydnadsväxter som är giftfria blir det inte mycket kvar att välja på. Men som sagt - man behöver ju inte äta av sina blommor ;)

    SvaraRadera
  3. Visst är Dårörten vacker! Har inget emot giftiga växter i trädgården, det skulle väl i stort sett bara bli maskrosor kvar annars :-) :-) Kanske skall jag skaffa denna?!
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag gjorde reportage hos en härlig kvinna förra sommaren som också hade dårört i sin trädgård. Hon tyckte att den växten passade alldeles utmärkt hemma hos en äkta trädgårdstok...
    Det går ju inte att låta bli allt giftigt, då blir det inte mycket kvar.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  5. Jag har ett enormt gullregn hos mig och jag ringde oroligt till giftinformationscentralen när jag precis flyttat in och frågade ang. mina småttingar. "Åh gullregn som är så vackra, vi har ingen statistik på någon som avlidit, men måste mumsa rätt rejält för att bli dålig så behåll trädet. Det gjorde vi och det är jag oerhört glad för!

    SvaraRadera
  6. Nej, giftiga växter tycker jag inte alls att man behöver vara rädd för. Vem skulle komma på idén att äta dårört? De enda förgiftningsfall jag har hört talas om är folk som har försökt berusa sig på spikklubba, och det får nog klassas som egen förskyllan...
    Och potatisens gröna delar är giftiga, men det är väl ingen som avstår från att odla potatis för den sakens skull?

    SvaraRadera